כרפס הביצות

הדפסה
  Apium nodiflorum שם מדעי
סוככיים
Apiaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
משונן שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין ו/או צמח מאכל משמש לרפואה

כרפס הביצות
צילום: © שרה גולד   עין עקוב בגולן, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

שני סוגי צמחי-בר אכילים צומחים במים רדודים ובשוליהם: כרפס וגרגיר. לשניהם פרחים לבנים קטנים . איך נבדיל ביניהם? לפי הטעם, כמובן!

הגרגיר הוא בן למשפחת המצליבים,  ולו 4 עלי כותרת וטעמו מזכיר מצליבים אחרים כגון קולרבי, צנונית או כרובית חיה; הכרפס הוא בן למשפחת הסוככיים, וטעמו מזכיר גזר חי, או סלרי. יש כמובן עוד הבדלים, כגון בסיס-העלה המורחב של הסוככיים בכרפס.
כרפס-הביצות הוא עשב רב-שנתי קירח של בתי גידול לחים ולו 5 עלי כותרת . העלה גזור-מנוצה פעם אחת לאונות רחבות. הגבעולים משתרשים מהמפרקים.
פורח תקופה ממושכת, מאפריל עד אוקטובר. הפרחים לבנים, עתים נוטים לגוון ירקרק או אדמדם, ערוכים בסוככים. לסוככון מעטפית בת 5 חפיות או יותר.

שכיח במים רדודים בצפון הארץ ובמרכזה. תפוצתו העולמית רחבה, באזורים צפוניים וטרופיים כאחד. בסוג 20 מינים, הגדלים בבתי-גידול לחים. בארץ 2. הכרפס התרבותי (סלרי) קרוב למין כרפס ריחני הגדל בר בארץ.

ברפואה עממית מתייחסים אליו כאל סם ממריץ, וכן מאמינים ביכולתו לעזור נגד מחלות טחול.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

כרפס הוא ירק הנכלל בקערת ליל הסדר. לפני אכילתו טובלים אותו במי מלח, בחומץ או אפילו בחרוסת. על פי הנוטריקון "פרך ס'", מרמז הכרפס לשישים ריבוא בני ישראל שעבדו במצרים בפרך.
השאלה על הכרפס והנטילה עליו היא אחת מארבע השאלות שב"מה נשתנה":

"שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים".
יש שכתבו שהסיבה היא כדי להתמיה את התינוקות, שישאלו "מה נשתנה". ויש שכתבו שבאכילת הירק בטרם הסעודה יש סממן של חירות, כדרכם של בני מלכים האוכלים מעט ירק בטרם הסעודה.
המונח "כרפס של נהרות מוזכר אצל הרמב"ם אך לא ברור טיבו של הירק
 "שלושה שמות ממין אחד כיצד: כגון כרפס של נהרות וכרפס של אפר וכרפס של גינה, אף על פי שלכל אחד מהן שם בפני עצמו--הואיל והן מין אחד, מצטרפין לתבל" , פרק טז)
(מתוך הויקיפדיה)

על ערכו הרפואי של הכרפס מתוך פורטל הדף היומי

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר