כפתור החולות

הדפסה
  Neurada procumbens שם מדעי
כפתוריים
Neuradaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מורכב צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה

כפתור החולות
צילום: © אלי ליבנה   חולות אשקלון, מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

כפתור-החולות הוא צמח חד-שנתי צמיר ומלבין של חולות חוף הים והמדבר. הוא נקרא על שם פריו, שמבנהו כמטבע או ככפתור, תמים למראה בצידו האחד, מצוייד בקוצים אכזריים בצידו האחר. הוא נפוץ כשהוא נתקע ברגלם של בעלי-חיים, ולא נעים לדרוך עליו ברגל יחפה – הוא אחד הצמחים הנקראים בפי העם בשם "פוקת היחפים" (יחד עם כרבולת התרנגול וקוטב מצוי). הוא נחשב בעבר כחבר מכובד במשפחת ורדניים, אך הופרד למשפחה בפני עצמה, הכפתוריים. ענפיו משתרעים ונשלחים למרחק של 20 ס"מ מהמרכז החוצה. העלים מסורגים, מנוצים פעם אחת, אורכם 2–3 ס"מ, קצרי פטוטרת, עם עלי-לואי זעירים. כל זרע נובט בשנה אחרת. הנבט יוצא מתוך הפרי, וגם הצמח הבוגר עטוף בצואר השורש שלו בפרי היבש.
כפתור-החולות פורח בין פברואר לאפריל בפרחים קטנים וחיוורים בצבע ורוד או צהוב. הפרח נכון, עם 5 עלי כותרת, 5 עלי גביע, 5 עלי גביעון, 10 אבקנים, 10 עמודי עלי. השחלה תחתית, עם 10 מגורות. 10 פרודות בפרי. הכותרת ארוכה מעט מן הגביע. הגביע צלחתי, מלווה מבחוץ בגביעון העשוי חפים מרצעיים קטנים הערוכים לסירוגין עם אונות הגביע. הגביע גדל עם הבשלת הפרי, והחפים שבבסיסו מתקשים ונעשים דוקרניים. גם עמודי העלי נעשים דוקרניים. הפרי יבש, פחוס ועגול, צמיר, עטוף בגביע פורה, קוטרו 2 ס"מ. הוא קוצני נוקשה מלמעלה, חלק מלמטה.
כפתור-החולות גדל בקרקע חולית או לסית במישור החוף המרכזי, בנגב ובערבה. מונים במין שני זנים, באחד, הטיפוסי, שולי הפרי חלקים. בזן הכוכבי Var. stellata שסועים שולי הפרי עמוקות ל-5 אונות ככוכב. זן זה מופיע לעיתים במעורב עם הזן הטיפוסי באותה אוכלוסיה, אך הוא שכיח יותר באוכלוסיות של הנגב והערבה. זן זה הוגדר למדע בידי הבוטנאים הישראלים מיכאל ודני זהרי, אב ובנו.
תפוצתו העולמית של המין משתרעת במדבריות ובשוליהם מצפון אפריקה עד הודו.
המין יחיד בסוגו.

 

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר