משפחת האלוניים   Fagaceae

כתבה: ערגה אלוני

משפחת האלוניים היא משפחה צנועה במספר המינים שלה. היא כוללת 7 סוגים וכ-700 מינים רובם עצים ושיחים חד־ביתיים שלהם חשיבות נופית וכלכלית רבה.
הם ידועים בעיקר כעצים גבוהים וחסונים המכסים שטחים נרחבים באזור הממוזג והסובטרופי: באירופה, באסיה באמריקה וגם בשולי קו המשווה.

העצים נשירים או ירוקי עד. אחדים מהם שיחים גבוהים המפתחים מספר ענפים (כמו אלון מצוי), ואחרים עצים המפתחים ענף ראשי ההופך עם הזמן לגזע אחד גבוה שמתעבה (כמו אלון תבור, אלון תולע ואחרים)
העלים פשוטים גילדנים וקשים או עלים רכים ומכוסים כסות רכה. סידורם על הגבעול הוא לרוב מסורג.
התפרחת של הזוויג הזכרי היא עגיל. מבנהו מורכב ממספר שיבולים על ענפים רפים הנטויים כלפי מטה. בכל שיבולת יושבים מספר פרחים אבקניים. כל פרח מכיל בין 9-4 עלי עטיף ירוקים והרבה אבקנים. העגיל נושר לאחר פיזור האבקה. פרחי הזוויג הנקבי יושבים בודדים או קבוצת פרחים על עוקץ קצר. הפרח מוקף מעטפת המתפתחת לספלול מכוסה קשקשים. ספלול האלון אופייני לכל אחד מהמינים בגודלו ובצורת הקשקשים שעל פניו. במינים אחדים הספלול גדול והקשקשים מעוגלים או חדים, ובמינים אחרים הספלול קטן והקשקשים מחודדים. כאמור, כל מין והאפיון שלו.
מספר עלי העטיף הוא בין 6-4, צבעם ירוק. צלקת העלי מחולקת לשנים עד שש צלקות והשחלה תחתית. הפרי אגוז בעל זרע אחד היושב בתוך ספלול. גודל האגוז וצורתו, גם הוא שונה בין המינים, אך מאפיין את כולם שצבעו משתנה בעת ההבשלה מירוק לחום.

ערכה של המשפחה הוא בכיסוי נרחב של יערות של הסוג אלון שהוא המין החשוב במשפחה.
יערות רבים באזור הממוזג כמו גם באזור הים תיכוני הם של אלונים. בארץ, עץ האלון מהווה גורם חשוב בשימור הנוף הים תיכוני. מהם, אלון מצוי הוא מרכיב עיקרי בחורש וביער בארץ.
עצי אלון בוגרים גבוהים וחסונים שגילם עשרות עד מאות שנים, שרדו בארץ ליד מקומות קדושים או ליד אתרי פולחן.

לעץ האלון ערך כלכלי רב בעיקר שימוש בעצתו וכמזון. העצה משמשת כחומר גלם להכנת רהיטים, ידועה בקשיותה ואיננה מרקיבה בקלות. מעצה זו מכינים רהיטים איכותיים ובעבר הכינו קורות לבנייה וקורות למתקנים חקלאיים.
פרי האלון הבלוט, משמש כחומר מזון. ניתן לאכלם לאחר קלייה וכן לטחון אותם ולהשתמש באבקה כתחליף לקפה. באירופה משמשים הבלוטים כמזון לבעלי חיים בעיקר חזירים. כמו כן הם משמשים בתעשיית הבורסקאות.
באירופה מוכר אלון השעם Quercus suber . אלון שקליפתו עבה ביותר ורכה. עצים ממין זה הן מיערות בר ומיערות נטועים משמשים כמקור לשעם. כאשר העץ בוגר, מקלפים אחת לעשר עד עשרים שנה את קליפתו, וממנה מפיקים לוחות שעם המשמשים לבידוד ופקקי השעם המשמשים כיום בעיקר לאיטום בקבוקי יין.

מין נוסף בעל חשיבות כלכלית הוא העץ ערמון מצוי Castanea vulgaris הנפוץ באירופה. אגוז הפרי עטוף בספלול קוצני. עם הבשלת הפרי הוא משנה צבעו לחום ונושר מהעץ. הזרעים נאספים ונאכלים לאחר קלייה והם ידועים בערכם התזונתי.

חזרה למשפחות הצמחים

נמצאו 6 צמחים ששייכים למשפחת האלוניים
אלון הלבנון
אלון התבור
אלון התולע
אלון חרמוני
אלון מצוי
אלון שסוע


גינון חסכוני במים