משפחת הסוככיים   Apiaceae

בעבר נקראה משפחה זאת בשמה המדעי Umbelliferae שתורגם לעברית כסוככיים. כיום, מששינו את השיטה וכל משפחה נקראת על-שמו של אחד הסוגים החשובים בה, הוחלף שמה המדעי ל- Apiaceae על שמו של הסוג Apium שאליו שייך הכרפס. בארץ גדלים 100 מבני המשפחה  רובם  פורחים באביב ובתחילת הקיץ .
למשפחה זאת שייכים צמחים שרובם חד- או דו-שנתיים לעיתים רחוקות רב-שנתיים, עליהם לרוב גזורים עד דק, לדוגמא גזר ושמיר. בסיס הפטוטרת עוטף את הגבעול. גבעוליהם  לרוב חלולים. יש כאל המגיעים לגובה של 2 מטרים ויותר, מבניהם מוכר בארץ הכלך.
קל לזהות את בני המשפחה, על פי התפרחת שלהם שהיא בצורת סוכך המזכיר לעיתים  שמשיה או מטריה. הפרחים יכולים להיות ערוכים  בצורת סוכך פשוט או בסוכך מורכב מסוככונים רבים. פרח בודד לרוב קטן ואינו מרשים אולם כסוכך התפרחת עשויה להכיל מאות פרחים, היא מרשימה  ובולטת לכן מושכת חרקים רבים. לפרחים 5 עלי כותרת 5 עלי גביע ו5 אבקנים, רוב רובם לבנים ומיעוטם צהובים (נירית הקמה, שעמון מצולע ועוד ) הם חד או דו-מיניים . השחלה תחתית בת שני עלים מאוחים ובראשה גוף הנקרא כנית המפריש צוף, מתוכו יוצאים שני עמודי עלי. הפרי דו-זרעון הנפרד בהבשילו לשתי יחידות.
מה שמאפיין את משפחה, בנוסף לצורת התפרחת, הם הריחות של העלים ולעתים גם הזרעים, ולכן רבים מהם תורבתו לצמחי תבלין או ירקות למאכל.  במקרר ובמגירת התבלינים של כל אחד בעולם המערבי נמצאים בני משפחת הסוככיים (שמיר, פטרוזיליה,  כרפס (סלרי), כוסברה, קימל (כרויה) ועוד). יש כאלה שהשורש שלהם משמש למאכל המוכר מבניהם הוא הגזר, כמובן.
ישנם במשפחה מספר צמחים רעילים ורעילים מאוד.
בארץ, כמו בכל משפחה ישנה גם את הכבשה השחורה  בדמות צמח רעיל מאוד בשם רוש עקוד שהיה ידוע ברעילותו כבר אלפי שנים. ההיסטוריה מספרת שבעזרת הרוש הרעילו את הפילוסוף סוקרטס למוות כשהוא הוצא להורג לפי פסק הדין של בית המשפט באתונה העתיקה. כמו-כן, השתמשו בכל חלקי הצמח למרוח חיצים רעילים. 
ראוי לציין גם את האמיתה הגדולה כצמח רעיל וגם משמש כצמח רפואי, גם מיני הכלך רעילים לאדם ולבעלי חיים . 
משפחה זאת נחשבת למשפחה מפותחת מבין משפחות הצמחים , היא  מונה כ 300 סוגים ומעל ל 3,000 מינים ונפוצה במגוון רחב של בתי גידול בעיקר בחצי הכדור הצפוני .
תפוצת הזרעים היא בטכניקות שונות : יש שזרעיהם קלים ודקים ( שעמון וכלך) הנפוצים ברוח ויש מהם עטויים שישים וזיזים המסייעים להם בתפוצה ע"י היאחזות בפרוות בעלי חיים ובבגדי מטיילים  (מיני גזר למשל).
משפחת הסוככים חשובה  למשק הדבורים. הצמחים מספקים לדבורים צוף ואבקה והדבורים מצדם מספקים לצמחים את ההאבקה הדרושה להם הפרייה והבשלת פירות.
ברפואה סינית כמו בהרבה שיטות מסורתיות נהוג להציג את ההקבלה בין מראה הצמח להשפעתו הרפואית (תאוריית החותמות) . לדוגמה, צמחים עם שורש בצורת אדם,
משמש ברפואה העממית וברפואה יוונית לטיפול בבעיות פריון, כלומר לטיפול בקושי להרות אדם. (דודא רפואי) .
שורשי הסוככים הינם לרוב שיפודיים עמוקים המרמזים על איזון ויציבות לכן משתמשים בהם לחיזוק כללי של האדם, ואכן ישנם מבני המשפחה (עלים וזרעים) משמשים  כצמחי מרפא בעיקר לאיזון  ומרפא ללב, למערכת העיכול.
 לפי שיטה זו הסוככיים מומחים בשיפור תפקוד מערכת העיכול, בעיקר הודות לתרכובות הארומאטיות - ריחניות המצויות בהם, הפועלות כנגד טפילים לא רצויים, מרגיעות את שרירי המעי העצבניים ומגרות הפרשת אנזימי עיכול.
אפילו הרמב"ם התייחס לכוסברה וכתב כי אישה האוכלת כוסברה תזכה בבנים יפים ושמנמנים...


חזרה למשפחות הצמחים

נמצאו 103 צמחים ששייכים למשפחת הסוככיים
אגורה מדברית
אחיגזר ההרים
אחישבת מדולדל
אחישבת ענף
אמיתה גדולה
אמיתה קיצית
אסתום מצוי
גבשונית השדה
גד השדה
גזיר גיארדו
גזיר דקיק
גזיר דק-פרי
גזיר המפרקים
גזיר מזיק
גזיר צר-עלים
גזר החוף
גזר זהוב
גזר מצוי
גזר עדין
גזר קיפח
גיזרנית החוף
דל-קרניים כרמלי
דרכמונית מצרית
דרכמונית סורית
הרקלאון נמוך
זוזימה מדברית
חרחבינה חופית
חרחבינה חרמונית
חרחבינה חרמשית
חרחבינה טובענית
חרחבינה ירוקה
חרחבינה מגובבת
חרחבינה מכחילה
חריריים מצויים
חרמשית השדות
טורגניה רחבת-עלים
טורגנית שומרית
יורניה דו-קרנית
יינית בינונית
יינית חרוזה
יינית כמנונית
כלך דו-דורי
כלך דנין
כלך חרמוני
כלך מירוני
כלך מצוי
כלך מרוקני
כלך נגבי
כלך סיני
כלך שומרוני
כלכלך סורי
כלכלך שעיר פרי
כמנון האניס
כמנון כרתי
כמנון ענף
כמנון קיפח
כנפה חרוקה
כרפס הביצות
כרפס ריחני
כרפסית עדינה
ליסאה סורית
לקוקיה כרתית
מורית גדולה
מורית קלוטה
מסרק ארץ-ישראלי
מסרק כוכבי
מסרק מזרחי
מסרק ריסני
מסרק שולמית
מפריק נפוח
נדד סורי
נוצנית כדורית
נירית הקמה
סייגית מבריקה
סיסון קיפח
סלסילה מצויה
סלסילת הכרמל
ספלילה טבורית
ספלילה מצויה
סקליגריה חרמונית
סקליגריה כרתית
פקעון נאה
פקעון פסטלוצי
צלע-שור אשונה
צלע-שור בואסייה
צלע-שור דקיקה
צלע-שור זקופה
צלע-שור חרוזה
צלע-שור לבנונית
צלע-שור מעורקת
צלע-שור ערבתית
צלע-שור קטנה
צנינה קוצנית
קזוח עקום
קזוח תלת-קרני
קריתמון ימי
רוש עקוד
שבת ריחני
שומר פשוט
שומרר בואסייה
שעמון מצולע
שערור שעיר
שפרירה קשקשנית


גינון חסכוני במים