משפחת הפונטדריים   Pontederiaceae

משפחת הפונטדריים בסדרת הקומלינאים (Commelinales, שבה עוד 4 משפחות ללא נציגים בבר בישראל), כוללת 6 סוגים וכ-30 מינים. המשפחה התפתחה בסוף תקופת האיאוקן, לפני כ-39 מיליון שנה ותפוצתה משתרעת באזורים הטרופיים והממוזגים בכל היבשות.

שם המשפחה, Pontederiaceae, על שם הסוג פונטדריה, Pontederia, שניתן על-ידי הטקסונום לינאוס (Carl Linnaeus, 1707-1778) לכבודו של הבוטנאי האיטלקי פונטדרה (Giulio Pontedera, 1688-1757), שאגב, לא קיבל את שיטת המיון הדו-שמית שפיתח לינאוס.

הפונטדריים הם צמחי-מים חד-שנתיים, או רב-שנתיים, טבולים למחצה, צפים באופן חופשי על פני-המים, או ששורשיהם מחוברים לקרקעית גוף-המים. הצמחים מתרבים על-ידי שלוחות, לעתים בעזרת קני-שורש. הגבעולים והענפים בשרניים מעט, תוכם עשוי רקמת אויר ספוגית (ארנכימה). על-פי רוב הגבעולים משני סוגים: וגטטיביים ועמודי תפרחת. העלים מסורגים, פשוטים, לעתים ערוכים בשושנת. העלים הצעירים טבולים בדרך-כלל, יושבים חסרי-פטוטרות, סרגליים. העלים הבוגרים רחבים יותר, בעלי-פטוטרות, בסיס הטרפים יוצר נדנים צינוריים, הטרפים איזמלניים, לבובים, דמויי-חץ, או דמויי-כליה, עולים אל מעל לפני המים ולעתים-קרובות צפים. בסיסי העלים הפטוטרתיים נושאים לעתים עלי-לוואי, קטומי קצה. התפרחת אשכול, מכבד, או שיבולת, בקצות הגבעולים, עטופה בבסיסה במתחל, לעתים-רחוקות הפרחים יחידים. הפרחים יושבים, או נישאים על עוקצים, דו-מיניים, בעלי-סימטריה דו-צדדית. העטיף פשוט, עשוי שני דורים של 3 עלי-עטיף דומים זה לזה, צבעם צהוב, כחול, סגול-בהיר, או לבן. אונות העטיף קירחות, או מכוסות בשערות בלוטיות, לעתים קרובות על אחת האונות הפנימיות יש מכווני-צוף (nectar-guides), פסים המסייעים לחרקים למצוא את דרכם אל הצופן. בפרחים 6 אבקנים, ערוכים בשני דורים, מאוחים לאונות העטיף, זיריהם קירחים, או שעירים, המאבקים צהובים או כחלחלים, משחררים אבקה דרך סדקי אורך, לעתים-רחוקות דרך חרירים על פני הלשכות, כלפי מרכז הפרח. השחלה עילית, עשויה 3 עלי-שחלה, היוצרים 3-1 מגורות, בכל אחת ביצית אחת עד ביציות רבות. הפרי הלקט, שקיק, או זרעון, טבול במים עם הבשלתו. הזרעים קטנים, חלקים, או מצולעים-מכונפים.

פונטדריים אחדים משמשים כצמחי נוי בבריכות. אחד הסוגים היפים והפופולריים בגינון בריכות נוי הוא אייכהורניה, המכונה "יקינטון המים", אולם מינים אחדים הם פולשים אגרסיביים. כך קרה שבישראל פלש המין אייכהורניה עבת-רגל, באופן שהוא מכסה שטחים נרחבים של פני גופי מים בישראל ודוחק מינים מקומיים. זהו המין היחיד שנאסף בישראל כצמח בר, פליט תרבות. בבריכות נוי בארץ נפוץ למדי שימוש במיני פונטדריה, שפריחתם נראית כשיבולת סגולה גבוהה ומרשימה, העולה הרבה מעבר לפני המים. גם לצמח זה פוטנציאל פלישה לבר.


כתב: דרור מלמד

מקורות:

  1. Ghazanfar, S.A. Flora of Pakistan, Pontederiaceae, Online
  2. Horn, C.N. Pontederiaceae Kunth, Flora of North America, Vol. 26, p. 37, Online
  3. Lidyanne Yuriko Saleme Aona & Daniela Zappi (2014). Neotropical Pontederiaceae, In: Milliken, W., Klitgוrd, B. & Baracat, A. (2009 onwards), Neotropikey - Interactive key and information resources for flowering plants of the Neotropics. Kew Gardens website
  4. Stevens, P. F. (2001 onwards). Angiosperm Phylogeny Website. Version 12, July 2012
  5. Watson, L., and Dallwitz, M.J. (1992 onwards). The families of flowering plants: descriptions, illustrations, identification, and information retrieval. Version: 19th October 2016. Pontederiaceae Kunth. Online Version
  6. Wu, G. & Horn, C.N. Pontederiaceae Kunth, Flora of China, Vol. 24, p. 40, Online

חזרה למשפחות הצמחים

נמצאו 1 צמחים ששייכים למשפחת הפונטדריים
איכהורניה עבת-רגל


גינון חסכוני במים