הדפסה
שום סתווי

ההר הירוק בכל ימות השנה

על הכרמל וצמחי הכרמל המיוחדים רק לו   20/05/2019

ההר הירוק בכל ימות השנה, טומן בחובו מספר צמחי יחודיים לו בלבד בארץ וגם צמח אחד אנדמי הפורח רק בכרמל, יחודי לכל העולם. בזכות הצמחייה המגוונת הכרמל הוא בית גידול טבעי למינים רבים של חיות ופרפרים, תצורות נוף יפות כמו צנירים, נחלים מחורצים ועוד 

שטח הכרמל מורכב משלושה אזורים גאוגרפיים הנבדלים זה מזה בגאולוגיה, באקלים ובצמחייה
הוא מאופיין במורדות תלולים ובקרקע סלעית ומחורצת היוצרת ערוצי נחלים עמוקים ומצוקיים. אופי הסלעים ועובי השכבות אינו אחיד ומשתנה בין אזורי הכרמל השונים. במקומות רבים בכרמל נמצא תצוורת נוף מיוחודת צנירים.

שטחו של רכס  הכרמל הוא  232 קמ"ר והוא מתחלק לשלוש יחידות נוף עיקריות: בצפון - "הכרמל הגבוה", המתנשא לרום של כ־450-546 מטר וכולל את הפסגות רום כרמל . קרן הכרמל (המוחרקה) (474 מ'), במרכז - "הכרמל התיכון", המתאפיין בשטח מחורץ יותר, בפסגות בולטות מעל פני השטח ובנחלים מחורצים ופסגתו היא הר שוקף (497 מ'), ובדרום - "הכרמל הנמוך", שהוא מעין רמה נמוכה בגובה של כ־200 מטר מעל פני הים ומתאפיינת בבקעות ובשלוחות רחבות כדוגמת בקעת מהר"ל ושלוחת הנדיב.
 שלוחת הנדיב היא השלוחה הדרומית ביותר של ההר, ומסתיימת בחוטם הכרמל בדרום, ובצוקי חוטם בדרום-מערב, מעל לשפך נחל תנינים.
גבולות הכרמל: במזרח - עמק יזרעאל, במערב - מישור חוף הכרמל, ובדרום-מזרח - אזור הגבעות הקרטוניות של רמות מנשה, שהוא חבל המעבר בין הר כרמל לצפון הרי שומרון.

אקלים:
האקלים ברכס הכרמל והמורדות הפונים לים  הוא ים-תיכוני ממוזג והאזור עשיר במשקעים בזכות הקירבה לים מכל הרי ישראל, הכרמל הוא הקרוב ביותר לים התיכון.
כמות המשקעים הממוצעת נעה בין 600–700 מ"מ בשנה ובפסגות רום כרמל היא מגיעה אף ל־750 מ"מ בשנה, לעומת 550 מ"מ בלבד בנמל חיפה.
הטמפרטורה הממוצעת היא כ-19 מעלות. הלחות היחסית היא 69% בממוצע רב-שנתי.

היסטוריה:
לאורך ההיסטוריה היה אזור הכרמל מיושב בדלילות. במערות שבמורדות ההר ניתן למצוא שרידים פרה-היסטוריים רבים להתיישבות האדם הקדמון
על הרכס עצמו נמצאו שרידים ליישובי קבע קטנים מתקופת הברונזה המאוחרת.

הכרמל בולט על רקע שאר נופי ארץ ישראל משום שהוא מוריק כל השנה ואילו שאר הארץ מדברית, או מוריקה רק בעונה הגשומה.
על הרקע הזה נתפש הכרמל בתרבות העברית כסמל לפיריון (כפי שמעיד שמו העברי), הכרמל שימש גם בתנ"ך כמטאפורה לשכבות החזקות מבחינה כלכלית וכסמל לעושר ויופי

בתקופת השבטים היה הכרמל חלק מנחלתם של שבט מנשה ושבט אשר.
הכרמל מוזכר מספר פעמים בתנ"ך:
העימות בין אליהו הנביא לנביאי הבעל התרחש במוחרקה (קרן כרמל). (מלכים א', פרק י"ח).
בירמיהו : "וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל-אֶרֶץ הַכַּרְמֶל, לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ" (פרק ב', פסוק ז')
בשיר השירים: "רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל" (פרק ז', פסוק ו')
בישעיהו : "וּכְבוֹד יַעְרוֹ וְכַרְמִלּוֹ" (פרק י', פסוק י"ח)

ההר נכבש על ידי הפיניקים שנעזרו בו להגנה על ערי הנמל באזור.
בתקופה הצלבנית עלתה חשיבותו של האזור עוד יותר והוקמו בו ביצורים ומצודות שהגנו על הים.

עם כיבוש הארץ על ידי המוסלמים איבד הכרמל מחשיבותו והיישוב בו הידלדל.
במהלך התקופה העות'מאנית החלה ההתיישבות הדרוזית בכרמל, ממנה נותרו כיום שני יישובים בולטים - עספיא ודלית אל כרמל.

עם התפתחות הציונות והעלייה לארץ, החלה ההתיישבות בכרמל: ב-1882 הוקמה המושבה זכרון יעקב בתמיכת הברון רוטשילד ואחריה בת שלמה ושפיה. במסגרת יישובי חומה ומגדל הוקמו בכרמל יישובים נוספים, ביניהם קיבוץ בית אורן.

בתקופת המנדט הבריטי החל תהליך של הפיכת ההר לשמורת טבע. ממשלות ישראל המשיכו בתהליך.
ב  1 ביולי 1971 הוכרז על הקמת פארק הכרמל. ב-1996 הכריז ארגון אונסק"ו על שמורה ביוספרית בכרמל.

שריפות
פעם ב מספר שנים פורצת בכרמל שרפה גדולה. האחרונה פרצה ב-2 בדצמבר 2010  שהחלה ליד עוספיה והתפשטה לכל אזור הכרמל, זה היה אסון השרפה הגדול בתולדות ישראל. נספו  44 בה  איש, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, קרוב ל-25 קמ"ר וכ-5 מיליון עצים עלו באש.
תופעות כאלה אינן נדירות בעולם . זו דרכו של הטבע לאזן את עצמו .
כתבות שעלו לאת רבזמן ואחרי השרפה הגדולה האחרונה.

כתבות בעלו באתר בעקבות השרפה האחרונה הגדולה בכרמל
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/ReadMore.asp?ID=437
התאוששות הצמחיה לאחר השרפה בכרמל
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/ReadMore.asp?ID=452
מחווה לכרמל לארח השרפה
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/ReadMore.asp?ID=441
שבועיים לאחר השרפה בכרמל
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/ReadMore.asp?id=439

חי וצומח
מבנה הקרקע והאקלים הגשום הביאו להתפתחות צמחייה עשירה בכרמל, (כ 1,000 מיני צמחים) המורכבת ברובה מחורש ים תיכוני: אלון מצוי, חרוב מצוי, אורן ירושלים ועוד - עצים שאינם נשירים. הצמחייה הרבה והירוקה הנובעת מכמות המשקעים הרבה העניקה לו את הכינוי "ההר הירוק כל ימות השנה ".
 בזכות הצמחייה המגוונת הכרמל הוא בית גידול טבעי למינים רבים של חיות ופרפרים, בנוסף פורחים בו מינים רבים של צמחים רבשנתיים´ חד שנתיים,  מטפסים,גיאופיטים  ומינים יחודיים ואנדמיים ונדירים. (על כך בהמשך)

בכרמל ישנו כאמור לעיל מגוון של כמעט  1,000 צמחים:  עצים שיחים, מטפסים, חד ורב שנתיים גיאופיטים וכו
ישנם מספר צמחים שהם מיוחדים ואנדמי אחד  הצומחים רק בכרמל בארץ ישראל
בואו נכיר אותם :


רומולאיה  צידונית : 
אחת מהצמחים המיוחדים לכרמל,  פורחת בתחילת החורף בצבע סגול כהה , אז ניתן למצוא ואתה פורחת בכמויות בגבעת ההגנה, עיקר תפוצתה בארץ הוא בכרמל.
הצמח הוא גיאופיט

רתמה קוצנית
שיח רותמי דומה לקידה שעירה, קוצני יותר, פורח בצהוב. הוא מסועף, סבוך. העלים פשוטים (להבדיל מעלי הקידה, שהם תלתניים), קטנים, נושרים במהרה, ותפקיד ההטמעה מתבצע על-ידי הענפים הירוקים. לאורך הענף שקועים חריצים, ובהם מוגנות הפיוניות בפני התאדות יתרה.
הפרח פרפרני צהוב–כתום, קטן, גודלו 10 מ"מ, צומח בארץ אך ורק בכרמל, פורח באביב ותחילת הקיץ .

שום סתווי :
שום צנוע פורח בסתיו "בצבעי הסוואה " סגלגל- חום. גיאופיט עם עלים דקים , פורח בחורש נסתר . הסוכך דליל ועוקצי הפרחים אינם שווים. עוקצי הפרחים מזדקפים ומתארכים לאחר הפריחה.
המין תואר כחדש למדע רק בשנת 1990. הוא  המין היחיד האנדמי לכרמל, תפוצתו העולמית מצומצמת לכרמל בלבד! השום גדל במספר אתרים בכרמל  במדרונות קירטוניים,באדמת רדזינה,  בחורש חצי מוצל
אמנם הוא מצוי בסכנת הכחדה אולם אין חשש להיעלמו מכיוון שהוא אינו בולט בנוף.
אני אישית ראיתיו רק בשנה שעברה בגבעת ההגנה לאחר קבלת פרטים ולניווט משלושה חברים שונים, זו הייתה חוויה. 
אנדמי לכרמל , בסכנת הכחדה

אכסף מבריק
בן-שיח שעיר, מכסיף. הצמח שרוע, פורח מאמצע מרס עד סוף אפריל. הפרחים פרפרניים גדולים, צבעם צהוב נוטה מעט לאדום. פרחיו ופריו דומים לאלה של הסוג לוטוס. אכסף מבריק הוא צמח נדיר בארץ,  גדל בעיקר  בכרמל, בקרקעות רנדזינה וחוואר ומסלע קירטוני.
נמצא בסכנת הכחדה

חלבלוב השיח
שיח מעוצה שגובהו 2.5–1 מ', וזה המין היחיד מתוך 40 מיני החלבלוב בארץ שהוא שיח גבוה. גדל בכרמל רק בנחל שיח הפונה לים. הגבעולים בשרניים, אוגרים מים כמו "קקטוסים" (סוקולנטים). מתחת לקליפה החיצונית של הגבעול מסתתרת רקמה ירוקה, מטמיעה. העלים ארוכים (6–10 ס"מ), מחודדים, מטיפים שרף חלבי כשאר מיני הסוג חלבלוב.
פורח באביב בפריחה ירוקה צהבהבה.
תפוצתו העולמית משתרעת לאורך חופי הים התיכון, והוא גדל גם באיים הקנריים. האוכלוסיה בישראל מבודדת ומנותקת משאר אוכלוסיות המין, מרוחקת מאות קילומטרים מן האוכלוסיות הקרובות,
הסוג חלבלוב מונה כ 2000 מינים בעולם.
רעיל ונמצא בסכנת הכחדה

בוצין אופקי
צמח רב-שנתי, החי לפעמים כחד-שנתי.
הוא פורח באביב המאוחר, תכונתו הבולטת ביותר היא עוקצי הפרחים, הגדלים הצִדָּה בצורה אופקית, והם ארוכים פי 2 ויותר מאורך הגביע, ומכוסים שערות בלוטיות.
הצמח נדיר, נמצא בארץ רק בכרמל. גדל במקומות סלעיים בחורש וביער ובמחצבות נטושות. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות שלמזרחו של הים התיכון.

כרוב כריתי
צמח רב שנתי ממשפחת המצליבים , גדל רק על המצוקים בנחל המערות בכרמל. הוא מלבלב בכל שנה עם תחילת עונת הגשמים. הפרחים צהובים חיוורים.העלים גדולים, גלוניים  מכחילים ועציים בתחתית הצמח. הגבעול גם מעוצה בבסיסו . הפרי דומה לפריו של כרוב החוף.
הצמח נמצא בסכנת הכחדה.

שושן צחור.
אמנם לא ייחודי רק לכרמל, אך מכבד את מרומי הצוקים בכרמל בנוכחותו ביופיו האצילי וריחו. 

צאו לטייל בשבילי הכרמל בכל ימות השנה ותיהנו.

גינון חסכוני במים