הדפסה
ינבוט השדה

על הספר "ליקוט צמחים בארץ ישראל: מדריך מעשי"

שימי רף   12/08/2018

בין ספרי הליקוט שיצאו הקיץ, אי אפשר להתעלם מספרו של שימי רף. הספר אינו אנציקלופדיה או לקסיקון של צמחי בר למאכל, אלא חלון אל עולם שלם שאנו חיים בתוכו והוא סמוי מן העין. הוא עשיר במידע פרקטי איך לגשת אל עולם הליקוט, איך להכיר צמחים באמת ואיך להנחיל את החוויה הזו לילדים ולכל המשפחה.

שימי כותב לנו: כילד שגדל במושב עם אבא חקלאי וטייל, תמיד צמחים היו ברקע. כחניך בחוגי סיור, אפילו הכרתי כמה וכמה צמחי מאכל. בשנת 2000, מתוך חיפוש אחר לימוד הדרכה מקצוענית וחיבור עמוק לטבע, הגעתי לארגון שומרי הגן. שם קיבל הליקוט עומק וחיוניות. במקום "עוד אחד מנושאי הדרכה וידע", ליקוט צמחי בר למאכל הפך למיומנות "שאפשר לקחת אותה ליער ולחיות ממנה".
כלומר פיתוח היכולת בפועל לחיות זמן בלתי מוגבל מליקוט צמחי בר למאכל, אפילו בתנאים של הארץ, בכל עונות השנה.
הידע והיכולת לא הגיעו מיד. גם לא היה אז בראשית שנות ה2000 מי שילמד את זה באופן מרוכז. היו את הספרים המונומנטאליים של ניסים קריספיל, הספרון של אמוץ דפני ועוד ידע המפוזר במקורות רבים. ובסה"כ בעיקר שמות של צמחים אכילים ורמזים על אופן הכנה ומסורת.
מכאן החל מסע ארוך של ניסוי ומחקר. לא רק את המתכונים הכתובים בספרים, אלא גם ללמוד איך לזהות את הצמחים בשטח, כאשר ברבים מהצמחים השלב האכיל הוא לפני הפרח או אחריו, כך שמגדיר צמחים רגיל יסייע רק מעט בזיהוי וודאי של הצמח. התהליך המרתק דרש ליווי , לעיתים של שנתיים שלוש אחר צמח משלב הנבט עד הזרע, כדי לזהותו בוודאות בשלב החיוני לליקוט.

כאשר עוקבים אחר צמח באופן כזה, וכאשר טועמים ממנו ומעבדים אותו למאכל נוצרת הכרה דרך כל החושים. כיום, הדרך אמינה ביותר עבורי לזיהוי צמח היא דרך הטעם, הריח והתחושה הייחודית של כל מין ומין. באופן זה הלך הידע המעשי והצטבר. ליקוט והדרכת ליקוט הפכו לתחום ידע ייחודי שבו התמחיתי.

בשנת 2012 הקמתי את קורס מדריכי ליקוט, שריכז את כל מה שלמדתי מתוך עשייה. בזכות הקורס, סדנאות ליקוט מעמיקות הפכו לדבר זמין, עם מדריכים מעולים ששולטים לא רק בחומר, אלא גם בטכניקת הדרכה החודרת ללב.
אל תוך הספר יצקנו 17 שנות ניסיון של עיסוק אינטנסיבי בהדרכת ילדים, משפחות ומדריכים באומנות הליקוט וההדרכה. כל המתכונים והפעילויות נוסו ופעלו כשגרה בהדרכות ליקוט ובקורס מדריכי ליקוט, כיום הקורס נערך דרך עמותת "שינוי אקלים".
המטרה של הספר היא להפוך את הבילוי המשפחתי בטבע לחוויה מהנה של היכרות אינטימית וחווייתית, עד כדי תחושה של בני בית בטבע ובחוץ. הספר יקרב אותנו לטבע לא רק ביער, אלא גם לסביבה הקרובה של הגינה הביתית והשטחים הפתוחים שבתוך העיר.
הספר אינו אנציקלופדיה או לקסיקון של צמחי בר למאכל, אלא חלון אל עולם שלם שאנו חיים בתוכו והוא סמוי מן העין. הספר עשיר במידע פרקטי איך לגשת אל עולם הליקוט, איך להכיר צמחים באמת ואיך להנחיל את החוויה הזו לילדים ולכל המשפחה. הוא כולל  מתכונים המתאימים לבישול בשטח, הפעלות לילדים, סיפורים ופרטים פיקנטיים, וגם מעט רקע היסטורי ותרבותי. כל זאת כדי להעשיר את חוויית הליקוט ולרמוז על העושר והאושר הצפונים בה.
מעכשיו ואילך, הסביבה תיראה לנו אחרת. שטח שנראה לנו עד כה כשדה קוצים מתגלה לנו כמקום של שפע ושל חיים. ואם השדה הזה נמצא בלב העיר, הוא חשוב שבעתיים: אנו מגלים שזו האחריות שלנו לקבוע אם יהפוך לעוד מגרש חניה או שיישמר לטובת שיפור איכות החיים שלנו ושל בני האדם שעוד יבואו.

לטעימה מן הספר 
לאתר הספר: https://www.climatechange.org.il/
על קורס מדריכי ליקוט: https://www.shimiref.co.il/mlikut
שימי רף.

את הספר כתבתי יחד עם חברי, ד"ר עוז גוטרמן
על כותבי הספר:
שימי רף הוא מומחה למיומנויות חיים של לקטים-ציידים, ובהן ליקוט צמחי בר למאכל, שימוש בצמחי מרפא, גששות ועוד. הוא מנהל ומנחה קורס מדריכי ליקוט המכשיר מדי שנה עשרות מדריכים בתחום.
ד"ר עוז גוטרמן הוא פסיכולוג ומרצה באוניברסיטת בר אילן ובמכללה האקדמית גליל מערבי, ומחבר הספרים "כיף בבית", "תוכנית אומץ" ואחרים. הוא ממייסדי ומנהלי קבוצת "לדעת", אב לחמישה ולקט חובב.

גינון חסכוני במים