הדפסה
דום מצרי

אל הדום המצרי הצפוני בגבול התפוצה

טיול דרומי מאוד עם בונוס   26/10/2017

לעצי  הדום המצרי אפשר לטייל כחלק מטיול בשמורת עברונה, כ 10 ק"מ צפונית לאילת, או במיוחד. המסלול קל ומתאים לכל המשפחה. מראה העצים הנדירים על רקע הנוף של הרי אדום שנפרש לבאים לשמורה, מהווה תפאורה טבעית המעניקה למקום המדברי הייחודי הזה, ולעצים קסם מיוחד.

דקל הדום המצרי
דום מצרי  - Hyphaene thebaica
משפחה: דקליים
מיקום העץ: כ 8 ק"מ צפונה מהעיר אילת
ממדים:
גובה: 15 מ';
גיל העצים: העצים באתר תועדו לראשונה בידי החוקר האנגלי הנרי בייקר טריסטראם, בשנת 1864.

עצים אלה מיתמרים לגובה של 15 מטר ובולטים באיזור, הינם בעלי מבנה מיוחד  הגזע מתפצל לשני גזעים שווים  המזכירים בצורתם רוגטקה. במלחת עברונה ישנן שתי קבוצות, אחת גבוהה ותמירה שבה קבוצת עצים בולטת והשנייה נמוכה יוצאת מתוך תלולית חול. גדר נמוכה מקיפה את העצים לשמירה מפני פגיעה. 
העצים באתר תועדו בעת החדשה ידי הכומר האנגלי החוקר  הנרי בייקר טריסטראם, בשנת 1864, אולם שרידי פרי מהמאה השניה שנמצאו במערה בנחל דוד, מעידים כי העץ היה נפוץ בעבר.

יחודו של העץ
עצי הדום המצרי הללו זכו לתשומת לב גדולה מכיוון שמדובר במין נדיר של עץ ממשפחת הדקליים שזה מקום תפוצתם  הצפוני ביותר בעולם.  קבוצה נוספת נמצאת ליד פארק הצפרות באילת, ועוד שלוש קבוצות צומחות בחופי סיני אולם האוכלוסייה הקרובה ביותר לקבוצות אלה נמצאות מרחק מאות קילומטרים דרומה מכאן, בחופי מצרים וסודאן.   
תפוצתו משתרעת באזורים חמים במזרח אפריקה, במיוחד בעמק הנילוס.

דום מצרי הוא דקל נדיר ומיוחד במינו: גזעו מתפצל, דבר שלא נשמע כמותו במשפחת הדקליים הענפה.
הגזע איננו ממשיך להתעבות לרוחב עם הגדילה, ועוביו שווה לכל אורכו.
העץ עשוי להגיע לגובה של 15 מ', ומראהו יפה, ציורי ומרשים. גזעו דק וחלק, והוא מסתעף פעם או פעמיים לשני סעיפים שווים פחות-או-יותר. בראש כל סעיף מתנוסס זר של עלים ענקיים וקשים. לעלה פטוטרת ארוכה ששוליה קוצניים, וטרף דמוי מניפה, בדומה לעלה של דקל הוושינגטוניה, קוטרו 70 ס"מ!
עצי הדום הם דו ביתיים  עצי הנקבה מבשילים פירות גדולים בקוטר 5 עד 10 סנטימטר שהציפה שלהם בצבע חום והם עסיסיים. לפרחים הזכריים 6 אבקנים הנושרים אחרי הפריחה. הציפה של הפרי נאכלת באפריקה על ידי קופים. במזרח התיכון נאכלים הפירות הצעירים על ידי בני אדם והם נמכרים בשווקים.
מתחת לשיכבת הציפה האכילה  ישנה שכבת סיבים קשה השומרת על הזרע ומאפשרת לו לצוף על פני המים.
הפרי צף על פני המים ונראה שהתפוצה שלו מתאימה למי הים ומי הנהרות, לכן הוא נפוץ לאורך החופים. העץ מופיע בקבוצות בגלל חוטרים היוצאים מהעצים הבוגרים. הפריחה בחודשים מרץ ואפריל.
אפשר להשתמש בעלי העץ כדי להכין סיבים לצורך הכנת חבלים וסלים.
דום מצרי הוא צמח מוגן בישראל, יש לשמור עליו !

כיצד מגיעים?
נוסעים על כביש 90 מאילת לכיוון צפון ולאחר כעשר דקות נסיעה (גישה בדרך עפר מסומנת בשחור, בין סימני ק"מ 23-22) פוגשים בשלט ימינה לדקלי הדום. נוסעים על כביש כורכר עד שמגיעים לדקלים. 
ישנה גם דרך חקלאית בין שדות מעובדים המובילה לעברונה ולדום המצרי
ניתן להגיע בכל כלי רכב בנסיעה נוחה על דרך כורכר המובילה היישר לקבוצת עצי הדום

המלצות נוספות ?
להמשיך עם הרכב על כביש הערבה הישן לכיוון דרום לתצפית על מגוון הציפורים ועל עשרות הפלמינגו, בבריכות המלח. במקום סככות מוצלות הכוללת שלטי הסבר,  אפשר להמשיך על כביש הכורכר, בנסיעה איטית ולחפש אחר הצבאים הרבים הנמצאים בשמורת עברונה, ליהנות מהסוואנה בה שולטים עצי שיטת הסוכך

עונות בשנה?
מומלץ לטייל באזור בחודשי הסתיו, חורף והאביב. בקיץ חם מידי באזור ואין צל.

 

גינון חסכוני במים