הדפסה
אמברוסיה מכונסת

על מקורם של זרעי צמחים זרים ומזיקים

סיכם עמרם אשל   01/08/2017

מאמרם של אורית כהן, דורון בר-בורנשטיין , גלינה סידן ולאה מזור, שהתפרסם בגיליון האחרון של כתב העת "אקולוגיה וסביבה" מסכם תוצאות של סקר משלוחי זרעים המגיעים לישראל כמזון לבע"ח וכחומר-גלם לתעשייה. החוקרים מצאו שמשלוחים אל המכילים לא מעט זרעים של צמחים זרים ופולשים אשר נשלחים לכל חלקי הארץ ללא כל פיקוח. הם כנראה מקור עיקרי לחדירתם של צמחים פולשים.

יבוא זרעים המיועדים לריבוי, או למחקר נתונים תחת פיקוח קפדני של משרד החקלאות אשר מיועד למנוע חדירתם של צמחים לא רצויים ומזיקים. משלוחי זרעים אלה הם קטנים, בדרך כלל, וניתן לבדוק אותם בקלות יחסית. יחד עם זאת, יבוא של זרעים המיועדים להכנת מספוא או לתעשיית המזון, הם גדולים הרבה יותר ואין עליהם כל פיקוח כלל, היות ואינם נכללים בחוק הגנת הצומח. אלה כוללים משלוחי חיטה, שעורה, תירס, דורה, סויה, כרוב השמן, דיגנה (Eleusine), דוחן, שיפון וגיזוטיה צרת-עלים (Guizotia abyssinica). בשנת 2010, בה נערך הסקר שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה, יובאו לישראל למעלה ממיליון טון של זרעים למספוא ולתעשייה ועוד אלף טון זרעי מאכל לציפורים. ממשלוחים אלה נאספו כארבעים דגימות במשקל כולל כחמישים ק"ג ונבדקו במעבדה הרשמית לבדיקת זרעים , במִנהל המחקר החקלאי – מרכז וולקני. בבדיקות נקבעה נוכחות של זרעים זרים, שלא היו אמורים להיות במשלוח. 
רק 39% מהמשלוחים שנבדקו היו נקיים מזרעים זרים. זרעים זרים ובחלקם כאלה שידועים כזרעי צמחים פולשים נמצאו במשלוחים שיובאו מארצות אירופה, פרט לגרמניה, במשלוחים מארה"ב, מדרום אמריקה, מהודו ומאתיופיה. גִלְדָן זוחל  (Elytrigia repens) הוא העשב המזיק הנפוץ ביותר בתוצאות הסקר, והוא נמצא ב-17% מהדוגמאות. מקורו באירופה, באסיה ובצפון אפריקה. העשב הזה מוגדר כעשב מזיק ופולש ביותר מ-40 מדינות, בהן קנדה וארה"ב. לפי חלק מהמקורות הוא שייך לסוג אלומית (Elymus). הא דגן רב-שנתי המתפשט בעזרת קנה שורש ופיזור זרעים גם יחד.  נמצאו גם מינים של כשות, של חלבלוב, של אמברוסיה ועוד.
לכאורה, זרעים אלה אמורים להתכלות בעת השימוש בהם, הזנת בעלי-חיים או עיבוד תעשייתי. אבל למעשה הם מופצים ברחבי הארץ בכמה דרכים. הם מובלים במשאיות בתפזורת וחלק מהמטען שלהן נשפך לאורך הדרכים. אפשר לראות זרעים מפוזרים כאלה בדרכים המובילות מהנמלים או בקרבת ממגורות האחסון. ידועה התופעה שהייתה נפוצה בעבר שצמח חיטה ודרה הופיעו לאורך צידו המערבי של כביש החוף בין חיפה ות"א. השאלה שהטרידה את הבוטנאים הייתה: מדוע הם צומחים רק בצד המערבי ולא בצידו המזרחי של הכביש, הדומה לו לחלוטין מבחינת תנאי המחייה? התשובה הפשוטה היא שהמשאיות הובילו את הגרעינים מהנמל והממגורות בחיפה לטחנות והמפעלים באזור תל-אביב, לכן רוב הזרעים פוזרו לאורך הנתיב המוביל מצפון לדרום. יחד עם הזרעים של צמחי התרבות מתפזרים כמובן גם זרעי הצמחים הפולשים. הזרעים מתפזרים גם במהלך השימוש בהם, חלוקתם לאבוסי בעלי-החיים או לכלובי הציפורים. 
תוצאות הסקר משקפות את הבעיה של יבוא משלוחי הגרעינים למספוא ולתעשייה לישראל ואת ההשלכות של חוסר הפיקוח על הרכבם. יש צורך דחוף לכלול במסגרת חוק המספוא החדש תקנות שיגדירו את האמצעים שיש לנקוט על-מנת להקטין ככל האפשר את החדירה של צמחים זרים ובלתי רצויים ממקור זה.
 
קישור למאמר:
http://magazine.isees.org.il/ArticlePage.aspx?ArticleId=690
 
גינון חסכוני במים