הדפסה
בוציץ סוככני

התפריט הצמחוני של האדם הקדמון

רמז: לא רק בשר... צמחים רבים!   10/12/2016

לאחר מחקר ממושך חושפת פרופסור נעמה גורן־ענבר, מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, שחקרה במשך שנים עדויות לאורח חייהם של האדם הקדמון את התפריט הצמחי העשיר שנהג לאכול האדם הקדמון. אוסף הצמחים האכילים בן ה־780 אלף שנה, שנחשף בחפירות ארכיאולוגיות באתר גשר בנות יעקב, הוא הגדול והמגוון ביותר שנמצא במסדרון הלבנטיני

גילוי ארכיאולוגי חושף את התפריט הצמחי העשיר שנהג לאכול האדם הקדמון. אוסף הצמחים האכילים בן ה־780 אלף שנה, שנחשף בחפירות ארכיאולוגיות באתר גשר בנות יעקב, הוא הגדול והמגוון ביותר שנמצא במסדרון הלבנטיני, הקושר בין אפריקה לאירו־אסיה. התגלית מעניקה הצצה לאורח חייו ותזונתו של האדם הקדמון.
פרופ' נעמה גורן־ענבר, מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, חקרה במשך שנים עדויות לאורח חייהם של ההומינידים לאורך המסדרון הלבנטיני, שהיה אחד הנתיבים ליציאתו של האדם הקדמון מאפריקה לאסיה ולאירופה.
לאחר מחקר ממושך היא חושפת עם עמיתיה במאמר בכתב העת "PNAS" יותר מ־20 אלף שרידים של צמחים אכילים, המעידים לראשונה על כך שבניגוד לסברה שתזונת האדם הקדמון נשענה בעיקר על מרכיבים מהחי, עמד לרשותו מגוון צמחי. לדברי פרופ' גורן־ענבר, "נקרתה לידינו הזדמנות פז כשבאתר נמצאו שרידים רבים של פירות, אגוזים, זרעים, עצים ושיחים".

(בשני עיתונים הופעה השבוע הכתבה המרעישה הזו
בישראל היום ובעיתון הארץ )

ישראל היום
http://www.israelhayom.co.il/article/433441

ד"ר יואל מלמד, מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר־אילן, שזיהה את הממצאים, בהנחיית פרופ' מרדכי כסלו מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר־אילן, הדגיש כי "האזור שלנו ידוע בעושר צמחים, אבל מה שהפתיע אותנו היו מקורות של צמחי מזון שהגיעו מהאגם, מבית הגידול. מצאנו יותר מ־10 מינים שלא קיימים היום בארץ". עוד זוהו פירות, ומגוון זרעים דוגמת כף־אווז, בוציץ סוככני ועוד.  ד"ר מלמד הסביר כי "האתר היה שקוע בתנאים לחים. כנראה הכיסוי בשכבות אדמה, שבהן נתגלו גם כלי אבן ומאובנים, איפשר תנאים של חוסר חמצן בשכבות התחתונות".


בעיתון הארץ
http://www.haaretz.co.il/news/science/.premium-1.3143906

 

גינון חסכוני במים