הדפסה

ארטישוק ירושלמי - היכרות ומתכון...

על צמח ששמו שובש לפני מאות שנים   22/10/2016

בימים אלה נמכרים בשווקים קני שורש בשם העממי: "ארטישוק ירושלמי". איך ולמה זכה צמח בר מצפון אמריקה וקנדה לשם והמיוחס "ארטישוק ירושלמי"? שמו המדעי הוא “חמנית הפקעות -  Helianthus tuberosus

חמנית הפקעות הינו צמח ממשפחת המורכבים, בעל פריחה דומה לחמנית מצויה אם כי דלילה יותר, גבהו מגיע עד ל -3 מטר.  קל מאוד לגדל את הצמח גם בארץ,  הריבוי או ע"י זרעים או ברביה וגטטיבת ע"י חיתוך הפקעת, (פיצולה לעיניים בודדות ושתילתם)
אפשר לשתול אותו בכל עונות השנה עם עדיפות לאביב.

אזהרה!!! הוא נוטה להשתלט ולא קל להיפטר ממנו.

טעמו של הארטישוק הירושלמי עדין, אגוזי ומעט מתוק, והוא נוטה לספוג את טעמי הסביבה. בישולו מרכך אותו ומגביר את טעמו המתקתק. ניתן לאכול אותו גם אפוי, צלוי, מאודה או מטוגן.
בעונה זו של הסתיו טעם  הפקעות הוא מיטבי לאכילה
קנה השורש הנאכל עשיר בסיבים תזונתיים ומכיל ויטמינים A ו-C, סידן, מגנזיום וכמות גדולה של אשלגן. הוא מומלץ למצבים של אסטמה, בקע סרעפתי, גזים, כיבים בפה (אפטות), אקזמה ואקנה. יחד עם זאת, אכילת כמויות גדולות של ארטישוק ירושלמי עלולה לגרום לכאבי בטן בשל הפולימר הפחממתי בשם אינולין שהוא מכיל.

בניגוד לרוב הפקעות, אבל בדומה לחבריו ממשפחת המורכבים כמו גם הארטישוק האמיתי הפקעות מאחסנות (כמקור אנרגיה) את הפחמימה אינולין שהצמח אוגר במקום עמילן בצמחים אחרים (כמו תפוחי אדמה למשל) . משום כך, הם מקור חשוב של פרוקטוז עבור התעשייה.
(האינולינים שייכים למשפחה של סיבים הידועים בשם פרוקטאנים (פולימרים של פרוקטוז). הצמחים משתמשים באינולין כאמצעי לאחסון אנרגיה, ובדרך כלל ניתן למצוא את האינולין בשורש או בקנה השורש. רוב הצמחים המסנתזים ומאחסנים אינולין לא מאכסנים חומרים אחרים כגון עמילן)
 
למי שקרא עד כה ולא התייאש הנה מתכון

מרק ארטישוק ירושלמי וקרוטוני מרווה
(יש אנשים רגישים מאוד לארטישוק ירושלמי וסובלים מכאבי בטן וגזים, בדקו אם אתם בקבוצה זו)
מרק קליל ומאוד ארצישראלי. מתאים לימות הסתיו והחורף הקרים והוא מצוין כמנת פתיחה, מומלץ לא לוותר על הקרוטונים, שמוסיפים טעם נהדר למרק.
 
המרכיבים ל 6 -4 מנות:
4 בצלים לבנים, קלופים ופרוסים דק
2 ק"ג ארטישוק ירושלמי קלוף
2 ענפי טימין
4 כרישות נקיות פרוסות דק
2 שיני שום קצוצות
2 כפות חמאה
3 כפות שמן זית
2 כפיות מלח דק
כפית פלפל שחור גרוס טרי
5 כוסות ציר עוף או ירקות
לקרוטונים:
4 פרוסות לחם לבן ללא קרום, חתוכות לקוביות חצי ס"מ 
4 כפות שמן זית
צרור מרווה
אופן ההכנה
מכינים את הקרוטונים
מחממים בסיר קטן את השמן והמרווה למשך 5 דקות. מניחים את קוביות הלחם בתבנית, מזלפים מהשמן ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך 5 דקות או עד שהלחם הופך לטוסט.
מכינים את המרק:
1 מחממים בסיר רחב ועמוק את החמאה ושמן הזית. מאדים בעדינות את הבצלים, הכרישה והשום עד לשקיפות.
2 מוסיפים את ציר העוף או הירקות ואת הארטישוק הירושלמי. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים 30 דקות על סף רתיחה. מוסיפים את הטימין והמלח. כשהארטישוק הירושלמי רך מעבירים את תכולת הסיר למעבד מזון וטוחנים.
3 הגשה:  מעבירים את המרק לקערות הגשה ומעטרים בקרוטונים ובשמן המרווה

בהנאה, 

גינון חסכוני במים