הדפסה
צלף  קוצני

לזכרה של ברכה אביגד-לוי

1920-9.1916   25/09/2016

אין צורך להוסיף על שני הראיונות שנערכו עם ברכה לוי- אביגד, ציירת פרחי- הבר.  אחד ע"י שרה גולד, והשני מצולם ביוזמתם של אורי רוזנברג, וד"ר מני נוימן - מנהל הגן הבוטני בירושלים הר -הצופים. שני הראיונות נערכו בביתה בטבעון. השני המצולם, נערך ביולי שנה זו (2016). בשעה שברכה כבר איבדה את מאור עיניה אבל היתה צלולה ועירנית

וכך מתאר אורי רוזנברג: "ברכה סיפרה על עלייתה בגיל 16 עם עליית הנוער לתל חי (1935), על חייה בכפר גלעדי עם כל גיבורי ארגון "השומר" ועל הנרייטה סולד שראתה את ציוריה וארגנה את לימודיה בבצלאל. הציירת אנה טיכו אירחה אותה בביתה 3 פעמים בשבוע לארוחת צהריים, כתמיכה בתלמידי בצלאל. בסרטון ערכתי קטעים מן הראיון בליווי ציוריה הנפלאים של ברכה.

ציוריה של ברכה שמשו לכרזה המיתולוגית שהובילה את הקמפיין על שמירת פרחי הבר. האוגדנים הראשונים שציירה (פרחי הכרמל 1957 ופרחי חוף הכרמל 1960) פורסמו על ידי מחלקת החינוך של עיריית חיפה ביוזמתו של אבא חושי. כאשר התכוננתי לראיון נזכרתי שאת אוגדן הציורים שלה משנת 1967 – פרחי הגליל – קיבלתי כפרס על זכייתי בחידון טבע בבית הספר היסודי (כתה ז') והוא מונח אצלי על המדף 49 שנים. ביקשתי מברכה לחתום עליו והיא חתמה בהתרגשות מבלי לראות את אשר היא כותבת בקושי רב.
ברכה נפטרה השבוע בגיל 96 ונטמנה אתמול בירושלים לצד בעלה. ברכה תרמה את כל ציורי הפרחים המקוריים, בצבעי מים, לגן הבוטני בהר הצופים. תודה למני נוימן על שהעמיד לרשותי סריקות של ציורים אלה".
הקישור לסרטון
מומלץ לצפות באיכות HD ומסך מלא.

קישור לראיון הראשון 
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/ReadMore.asp?ID=556

יהי זכרה ברוך

גינון חסכוני במים