הדפסה
נטופית  רפואית

נטופית רפואית נמצאה שוב בארץ לאחר 14 שנים

אמנון ונועם עביצל   09/09/2016

השבוע רגשו חובבי  צמחי הבר ובוטנאי הארץ כאשר התגלתה מציאה חדש של צמח שנחשב כנכחד - באחו בנימינה, ע"י נועם עביצל ואביו אמנון. זה  שיח גבוה ומפותח בפריחה מלאה של נטופית רפואית נועם ואמנון אביב אוהדי טיולים וצמחי בר מסיירם באחו בנימינה בקרוב לביתם פעמים אינספור, משוטטים ומצלמים.

מעיד נועם: " גם ביום שישי ה- 2/9/2016, יום פנוי מעבודה, הלכתי עם אבי מצוייד במצלמה כמובן לאחו בנימינה. כוונתנו הייתה לתור את אזור הביצה הגדולה השוכנת ממערב לפסי הרכבת. המקום מוצף במים רוב הזמן ובד"כ אנו מגיעים לשוליו ומקיפים אותו רק מסביב. הפעם אחרי כמה שנים שחונות אפשר היה לחדור פנימה. המראה ממש משובב נפש ועמוס בפריחת קיץ של "תושבי הביצה" הקבועים: שנית גדולה, נענה משובלת, מרבדי תלתן הביצות, לוטוס דקיק, כף זאב אירופית ועוד. לפתע התגלה לעינינו שיח בודד – גדול שגובהו כ 2 מ' עם ענפים חזקים ועבים , פורח ומרהיב כפי שניתן לראות בתמונות שבגלריה, וואו !  למען האמת לא ראינו אותו אף פעם לפני כן וכמי שכבר צילמו מעל 1300 מינים, היה זה די ברור שיש כאן צמח נדיר.
בהגדרה בבית (תוך סינון למשפחת החלמיתיים) הגענו די מהר לזיהוי הצמח כנטופית רפואית, צמח שעליו נכתב שנכחד מהאזור לפני עשרות שנים.
אצל אבי ואצלי ישנה תמיד אמונה ותקווה למצוא איזה צמח נדיר שנעלם מהעין זה שנים רבות. והפעם בינגו  ובפעם השניה!!!
(לפני מספר שנים היה זה בשנת 2010 אז חזרנו וגילינו את הקיצנית האשכולית צמח שנחשב כנכחד ונראה בפעם האחרונה לפני כ 15 שנה בשנת 1995 ע"י שיר ורד, אז הוזעק למקום פרופ' אבי שמידע - מכותבי הספר האדום, שזיהה את הצמח כקייצנית אשכולית".)
נחזור לנטופית הרפואית.
עולות התמיהות: כיצד הגיע למקום ? ואיך לא התגלה עד כה ?  חשוב לציין שטרם עזבנו את המקום ביצענו חיפוש יסודי אחר עוד פרטים בשטח, אולם כאלו לא נמצאו. לדעתנו התשובה נתונה בפתיחת הכתבה -  בשל העובדה שהמקום מוצף, פשוט אף אחד לא נכנס לשם בשנים האחרונות, או שהפרות הרועות באחו אכלו אותו בתיאבון גדול. 
כדאי לעקוב אחר הצמח היחיד שנמצא ולראות האם הוא מייצר זרעים פוריים. אם כן, חשוב לאספם ולרבות את הצמח בגנים הבוטניים ובגני המקלט כגיבוי להמשכיות של קיום פרטים באזור גם בשנים הבאות מצמח נדיר זה בארץ".

ברור שהידיעה אודות המציאה התפשטה כאש בשדה קוצים, ומאז פקדו את המקום ה"סמוי" עשרות רודפי הפריחות וצמחים, בוטנאים וחובבים חוקרים וסקרנים, תוך שהם נזהרים שלא להזיק "ולהציק" לצמח בלי לשים לב שנעליהם נרטבות ואף שמעתי גם על מקרה של נעליים שנזרקו לפח אחרי הביקור במקום.
כל הכבוד לכם נועם ואמנון!!!
אולי יזדמן לכם למצוא מציאות נוספות באחו בנימינה.

מידע מלא על נטופית רפואית
 
א. בכרך ב' של הספר האדום: שמידע, פולק ופרגמן-ספיר (2011) בעמודים 691-690.
ב. באתר הצמחים בסכנת הכחדה בישראל -  http://redlist.parks.org.il/obs/view/368144
ג. כתבה, צילומים  ותגובות באתר כלנית - http://www.kalanit.org.il/althaea-0fficinalis/
 

גינון חסכוני במים