הדפסה
ורד  צידוני

עשור לצמח השדה

בסימן הצדעה למתנדבים   01/06/2016

כשאתר "צמח השדה" עלה לרשת האינטרנט בערב חג השבועות לפני עשר שנים, הוא כלל דפי צמח ותמונות של כ-500 מאות מינים. המספר של 2,500 מינים נראה אז רחוק ביותר, הרי התחלנו מאפס והסתמכנו על חובבי צמחים שיתרמו את תמונותיהם, ללא כל תמורה. העובדה שהגענו אל 2,500 מינים שתמונותיהם מוצגות באתר, מעידה בעיקר על רוח ההתנדבות והנכונות לשתף, לטובת הכלל.

כשאתר "צמח השדה" עלה לרשת בערב שבועות לפני עשר שנים, הוא כלל דפי צמח ותמונות של כ-500 מאות מינים. המספר של 2,500 מינים נראה אז רחוק ביותר, הרי התחלנו מאפס והסתמכנו על חובבי צמחים שיתרמו את תמונותיהם, ללא כל תמורה. העובדה שהגענו אל 2,500 מינים שתמונותיהם מוצגות באתר, מעידה בעיקר על רוח ההתנדבות והנכונות לשתף, לטובת הכלל.
בפרוס העשור השני לפעילותו של האתר אנחנו מצדיעים, קודם כל, לכל הצלמים תורמי התמונות האיכותיות ושובות העין והלב.
מתחילת דרכו כוון האתר לקהל רחב יותר מאשר לחובבי הצמחים והבוטנאים. מטרתנו הייתה ונשארה, להוות מוקד לחינוך לאהבת הטבע לכל הגילים ולאנשים בעלי תחומי עניין מגוונים. השפה העממית בה כתובים תיאורי הצמחים מקרבת אותו גם לאלה שלא למדו בוטניקה באופן מסודר. יחד עם זאת אנו משתדלים לשמור על דיוק וחדשנות. עדות להכרה בערכו החינוכי של האתר היא העובדה שלאחרונה הוא נכלל בתכנית הלימודים של משרד החינוך.
בנוסף לכך בכנס השנתי האחרון של האגודה הישראלית למיקרוסקופיה אלקטרונית נערכה תצוגה של המיזם המשותף לאגודה ולאתר בנושא צילומים של גרגרי אבקה של צמחי בר במיקרוסקופ אלקטרונים סורק
בחלק של האתר המוקדש לציירי צמחים שעבודותיהם לא היו מוכרות לקהל הרחב נוספו לאחרונה עבודותיה המרשימות של חנה אירוב ז"ל בנושא "קוצים" באדיבות תמר ומוטי שחם שקיבלו את הזכויות לציוריה ובער בעצמותיהם להנציח אותה.  

המיזם האחרון והחשוב ביותר הוא העדכון של מיון הצמחים לפי עקרונות המיון החדשניים המקובלים כיום בעולם המדעי. מהפיכת הטכנולוגיה של הביולוגיה המולקולרית במדעי החיים לא פסחה על הבוטניקה והביאה לשינויים מרחיקי לכת במיון הצמחים לסדרות ולמשפחות. ד"ר דרור מלמד הוביל את העדכון הזה וכתב מאמרי רקע נרחבים עם טבלאות השוואה של חדש מול ישן. זה החומר הראשון, אולם לא היחיד, שנכתב בעברית בנושא זה, מכיוון שזה עתה העלינו לאתר עידכון אחרון של ה-APG IV שדרור ערך לטובת גולשי "צמח השדה".
יש לציין במיוחד את שיתוף הפעולה הפורה של האתר עם קק"ל שהרחיב את תחום הנושאים בהם עוסק האתר מצמחי בר אל העצים ביערות קק"ל ובארבורטום אילנות במיוחד.  במשך השנים ערך האתר מבצעים שונים להפצת הידע הבוטני החל מהפרסום הידוע של "60 צמחים שכל אחד צריך להכיר" לכבוד 60 שנות מדינת ישראל והמשך בצמחים "אדומים" בסכנת הכחדה, צמחים פולשים, צמחי כביש 6 וגו'.
השילוב של כל מרכיבי האתר – התמונות, התיאורים, הידע על  אזכורי הצמחים במקורותינו ובתרבות הישראלית, יחד עם העיצוב הבהיר והקל להתמצאות, מקנים לאתר את הפופולריות הרבה שלו. לאתר נרשמו כבר למעלה מ-4 מיליון כניסות יחודיות, רובן מהארץ אך לא מעט גם מרחבי העולם ומהארצות ערב השכנות לנו. אנו מקבלים הרבה פניות מחו"ל בשאלות שונות הקשורות לצומח הארץ.
לקראת העשור השני לפעילותנו נקווה להעמקה והרחבה של הידע באתר וקרוב קהלים נוספים לצמחי הארץ, הטבע והמורשת שלה.
כה לחי לכל העוסקים מלאכה.

גינון חסכוני במים