הדפסה
כתמה עבת-שורשים

יער במרכז הארץ שטומן בחובו הפתעות רבות

טיול ליער ראש העין   15/01/2012

מסלול שיוציא אתכם מן העיר לנקות את הראש, ביער ראש העין – צאו באופן ספונטני,  לשעתיים של הנאה צרופה, לבד או עם כל המשפחה והכלב. בשביל פריחה קצר ונחמד שארכו פחות מק"מ אחד , נהנים מפריחות של חורף - בדצמבר כרכומים זלזלת,נרקיסים ועוד, המוני כלניות לבנות, פורחות בינואר!!!, ארכיאולוגיה, ועוד הפתעות. בכל פעם שתגיעו לכאן תתחלף הפריחה.

יער זה צעיר, ומכיל שפע של עצי בר נטועים וטבעיים, שיחים ופרחי בר נדירים בשטח יחסית קטן. היער נמצא תחת נתיב נדידת הציפורים בעונות הסתיו והאביב.

בין השנים 1980-1976 נטעה קק"ל 1,050 דונמים של עצים, המכילים שבילי הליכה, חניונים, מסלול ריצת שדה וניווט, את אתר העתיקות אבן העזר המקראית ואת שרידי אתר חירבת דייק המזוהה עם התקופה הביזנטית.
אנו בחרנו לנסוע ברכב במסלול הכחול לבן והמשכנו לשביל הפריחה המסומן באדום.

ניכר בו כי הינו יער קהילתי שתושבי השכונות הגובלות בו מסייעים לאחזקתו, מקיימים בו ארועים וכו. למרות שרבים מטיילים בו, היער נקי מפסולת!!! וזו סיבה נוספת לטייל בשביליו. (כל הכבוד לתושבי ראש העין!!!!)

טיול קצר ביער ראש העין לא מחייב התארגנות מטרידה, די במצלמה ובקבוק מים, ולחובבי ציפורים מומלץ להוסיף גם משקפת בעונת הנדידה.

איך מגיעים?
ממחלף קסם (כביש 6, כביש 444, כביש 5) נוסעים מזרחה בכביש חוצה שומרון (כביש 5) לכיוון אריאל. במחלף ראש העין מזרח, מול פארק התעשייה אפק, פונים ימינה (דרומה) ברחוב קיבוץ גלויות ונוסעים כ-1.3 ק"מ, למפגש עם רחוב נחל רבה. רחוב נחל רבה פונה ימינה הכניסה ליער נמצאת בשמאל, בגלל שלט "אין פנייה" שמאלה, יש לנסוע ברחוב נחל רבה עד הכיכר, לבצע סיבוב מלא ולחזור לרמזור הכניסה ליער. עתה תהיה הפנייה ליער לימין. הבאים מראש העין ייסעו לרחוב נחל רבה ובקצהו ימשיכו היישר לפנים, אל תוך היער.
נכנסים ליער ונוסעים מזרחה. לאחר כ-400 מ' מגיעים לצומת. נוסעים בנתיב הימני, המגיע לאחר כ-100 מ' לחניון "בצל האיקליפטוס", שכשמו כן הוא, שוכן בצל עצי איקליפטוס. כ-200 מ' הלאה משם, לאחר חציית נחל רבה ופנייה שמאלה, נמצא חניון נוסף, מונגש לנכים. מחסום ירוק חוסם את הדרך ואינו מאפשר מעבר לכלי רכב אלא להולכי רגל ולרוכבי אופניים. חונים וממשיכים ברגל כ-400 מ, כאן ניצב שלט ומתחיל "שביל פרחי הבר". (תודה לE-ירוק על ההכוונה)

נשמע מסובך לפעם ראשונה...

החנינו את הרכב ושמנו פעמינו לכיוון מזרח לשביל הפריחה.
מכיוון שיצאתי עם חברה חובבת מושבעת וידענית לא קטנה, התעכבנו כבר בדרך המובילה לשביל האדום הוא שביל הפרחים, להיכרות, צילומים ותיעוד שני מיני שיחי האוג הקוצני.
השיח הנקבי פרח והחל לחנוט פירות, השיח הזיכרי גם הוא שפע פריחה ירקרקה.
שיח זה בעל נוף עגלגל וקוצני והפליא, הוא דו-ביתי:  שיח נפרד לפרחים זכריים הנושאים רק אבקנים ושיח נפרד לפרחים נקביים הנושאים את פרחים בעלי השחלות (פרחים בעלי עליים) ורק שיח זה יצמיח פירות.

מטרה שניה לבואנו לצלם ולהיכר את  שיחי הטמוס המזרחי, המטפסים בעדינות על עצים ושיחים אחרים. גם להם פרחים זכריים ונקביים נפרדים.
בהמשך צד את עינינו שיח הבר הנדיר יחסית, יסמין שיחני שפרחיו הצהובים נמצאים בפריחה מלאה כנראה עקב החום שפקד אותנו לפני שבועיים שלושה.

לא נפרדנו מהללו ללא צילום בוק מרשים לכל אחד מהצמחים.

לאחר הליכה קצרה ברגל מגיעים לשלט "שביל הפריחה" המוביל בשביל האדום לאורך ק"מ אחד בלבד בשביל מעגלי המטפס במעלה הגבעה, לאתר הביזנטי חורבת דייר ולתצפית על כביש מראש הגבעה ניתן לנוח ולערוך תצפית מערבה אל מישור החוף וגוש דן.
בעונות הנדידה ניתן לצפות בלהקות הציפורים החולפות מעל. השביל היורד יוביל אותנו חזרה לנקודת ההתחלה.
בין העצים הצעירים בשביל, פרחו צמחי לופית מצויה שהיו בפוזה של דוגמניות, שלל כלניות לבנות (מאות) ומעט אדומות, רקפות עדיין לא בשיא הפריחה, פרחי כתמה עבת שורשים, חיננית הבתה, שיחי טמוס מטפסים על עצי האורן, החרוב, הברושים, ובאזור התצפית פרחה בשפע  זלזלת הקנוקנות בפעמונים לבנבנים, כאשר היא מטילה את כל כבדה על עצי ליבנה רפואי.
המוני עירית גדולה נמצאים רגע לפני הפריחה הגדולה, שתגיע בעוד כחודש חודשיים, עם פריחת הסחלבים, ובן-חצב יקינתוני שיפרח כאן בצבע תכלת מלכותי ובתפרחת שמזכירה חצב מצוי.
שביל הפריחה גונז בחובו הפתעות ופריחות - הסלעים יוצרים כאן תצורות נוף מעניינות ומכילים תרכובות וגושים שארכיאולוגים ידעו להסביר את פישרם.

ישנה עוד אפשרות, להגיע ליער מכיוון מזרח
ולשוטט בדרכים מתאימות לרכב 4X4, או לחנות בצד הכביש הסלול וללכת ברגל לכיוון 
מערב: החל מנובמבר דצמבר יפרחו כאן: כרכומים ונרקיסים, מאוחר יותר כלניות, מרבדי מסרק מזרחי, חבלבל סיצילי, עיריות, צבעונים ובשביל הגביעוניות,  גביעוניות רבות. 

אין ספק שזו לי לא הפעם האחרונה שאני מתכוננת להגיע לכאן.

גינון חסכוני במים