הדפסה

תרבות חדשה של בילוי .... בלווי מדרשת הגולן בחיספין.

צאו להתקרר במעיינות בדרום הגולן   31/08/2009

הגולן משופע בכ 160 מעיינות שחלקם הגדול אוגם במשך הדורות בבריכות אגירה לצרכים שונים: השקיה, רחצה ועוד. (בהמשך הכתבה -  מבוא למעיינות הגולן), חלקם של המעיינות זוכים היום להתחדשות ושיפוצים ע"י בני-נוער שגם אוהבים לבלות בחיק הטבע ליד מעיין ועדיף שיהיה מלווה בבריכה. להלן רשמי סיור במעיינות אלה (בקיץ 2009)

מדרשת הגולן מקיימת בד"כ בימי החופש הגדול סיורים מודרכים למעיינות בדרום הגולן ובמזרחו.
אנו הצטרפנו לסיור כזה בדרום הגולן- המשכנו הלאה למעיינות ובריכות אחרות והרי התרשמותנו המשוחדת בעליל.

רקע למעיינות הגולן באדיבות מדרשת הגולן חיספין...

בגולן קיימים כ160 מעינות שהינם נביעות של מי תהום האגורים בין סלעי הבזלת העצומים של הגולן.
בדומה למעיינות השכבה הטיפוסיים המים מחלחלים בין סידקי הבזלת הנוטה לאפשר זאת עקב היווצרותה בהתמצקות מהירה. כתוצאה מכך מים רבים מחלחלים אל בטן האדמה עד שנתקלים בשכבה אטומה. השכבה האטומה היא: גירנית או חרסיתית שכן חרסית נוצרת מבליה של בזלת. שכבות חרסית רבות מצויות בעומק הקרקע הבזלתית של הגולן כתוצאה מהתפרצויות רבות שארעו בגולן בהפרשי שנים ניכרות. המים עושים את מה שהם נוטים לעשות לזרום במורד בכח הגרביטציה ולאתר נקודות התפרצות.

את רוב מעינות הגולן אנו מזהים בעיקר בשני מקומות :
הראשון מפגש הבזלת עם הגיר בנקודת השבר הסורי אפריקאי ועל כן רבים מהמעיינות המצויים על מצוקי הנחלים שהינם שברי משנה או לאורך קו השבר הראשי במערב הגולן מעל לעמקים הנמוכים (חולה והכנרת). נביעות אלו נגרמות כתוצאה מאיתור הנקודה החלשה כפי שהזכרנו לעיל בשבר.

השני נקרא בשם "מעין קצה קילוח" כלומר מעין הנובע בקצה קילוח הבזלת. כידוע הבזלת יוצאת כחומר נוזלי ממעבה האדמה, מרגע יציאת הנוזל הוא החל להתמצק בעת שהתקרר בטמפרטורת האוויר שמחוץ למגמה. אשר על כן הנוזל נעצר בנק' מסוימת והתמצק. נק' זו הינה קצה הקילוח. בדומה לקו שבר גם קצה הקילוח הינו נק' חלשה זאת משום שבנקודה זו הבזלת הינה הדלילה ביותר לפיכך נסיעת המים התת קרקעיים על פני המשטח האטום פורצת את הקרקע הבזלתית דווקא בנקודה זו.

יש לציין שהמעיינות הנמצאים על פני קו קילוח מרושתות ביניהם כך ששאיבה של המעין העליון תוריד את מפלס המים במעין התחתון. עובדה זו התגלתה באיחור לתושבי הגולן שבאו לאחר מלחמת ששת הימים והצריכה לחשב מחדש את גודל שטחי החקלאות וכמות עדרי הבקר הניתנים לגידול ברמת הגולן.

חום הגולן הרב ושטחי חקלאות קטנים גרמו לאדם לאגום את מי המעיינות בבריכות לשכשוך ורחצה מהחום הכבד ולמי שתייה והשקיה חקלאית. בריכות רבות נבנו עוד בשלהי המאה ה-19 תחילת המאה ה-20 ע"י הצ'רקסים במרכז הגולן. בריכה מיוחדת נוספת עין שורירה המכונה כיום בשם "עין שוירח" נבנתה כבריכה חקלאית ע"י הבהאים שחיו על שפת הכנרת וגידלו את גידוליהם במורדות הגולן. אך את מרבית הבריכות בנו אנשי הצבא הסורי, אנו מכנים אותן בשם "בריכות קצינים" אך אין שום ערובה שרק בעלי הדרגות השתמשו בבריכות כדי לצנן את גופם בחום הגולני הלוהט.
כיום מזדרזים נערי הגולן לבנות בריכות נוספות, לנקות בריכות שאיבה ולהכשירם לרחצה. תרבות פנאי שלמה נבנית סביב בריכות אלה וניתן לראות אוהלים רבים פזורים סביב הבריכות כנופש תיירותי מסוג שונה.

אזהרה
בגולן אין שילוט לרוב המעיינות והבריכות  כי כולם מכירים את כולם- אז שואלים ומקבלים הדרכה למחוז חפצכם.
חלקם הגדול של המעיינת והבריכות כאמור שופצו ובוראו מהצמחיה ע"י בני נוער מהגולן, פעמים רבות הונצחו בהן חבריהם שנהרגו, מי בתאונה ומי בצבא- הפרטים בהמשך.

התחנות
מצפה האון או מצפה לשלום. (ליד כפר חרוב)
הנוף מהמצפה מדהים - מעל הכינרת, יורדים במדרגות נוחות אך תלולות לבוסתנים, בהם מתחבאות שתי בריכות "קצינים".
אחת נמצאת בשביל היורד ישר לכיוון הכינרת ושניה בשביל המוביל צפונה.
במקום מספר מעיינות, שתי בריכות אלה אוספות מהן מים, ראויות לרחצה.
בסיב הבריכות נמצא נענע משובלת, פטל קדוש, קנים, עצי תאנה רבי רושם, שקד מצוי, עצי אקליפטוס וכשות גסה.
רוב הצמחים כמובן קמלים.
תחנה שניה - עין פיק.
ממשיכים בכביש 98 - לשם שינוי יש שילוט...
המקום מזוהה עם אחד מקרבות אחאב נגד מלך צידון.
המקום נכבש במלחמת ששת הימים - היה בו כפר ערבי בשם פיק  שהיה על חורבות כפר עתיק .
חימין למבנה בעל שי החלונות הרומנטיים - המט לנפול, יורדות מדרגות תלולות לשוקת ולמעיין ששופץ ואובזר לבילוי , אפילו ספה דו - מושבית הורדה למקום.
כאן נראה את פתח נביעת המעיין - סביבו גדלות שערות שולמית, באוויר ריח של עצי תאנה - שפריים אינו מבשיל כלל. (חפש את הצרעה...)
טבילה בבריכה ביום חם- תחזיר לכל אחד  את זקיפות הקומה.!!!

תחנה שלישית - עין אי"ה
נוסעים לכיוון מפגש הגבולות, (מיצר ) נקודה E במפה שלנו שהכנו בחסות גוגל , לא מגיעים למיצר, אלא ממשיכים הלאה , לאורך הגדר יהיה סרט כתום שם פונים לכיוון שדרת ברושים , או שואלים.
הבריכה מנציחה את אילון יעקב הורוביץ ז"ל שנהרג בתאנה צהלית בגולן.
הבריכה הזו עמוקה ומטופחת, יש מי שדואג לנקות אותה וסביבה, נבנתה כבריכת השקיה כנראה ע"י הסורים, והיתה מקורה.
מקור המים לא התגלה - כיוון שהא במרקל מהמקום תחת גל אבנים. הנוף במקום מדהים, אפשר לשהות בצל עץ השיזף אדיר הממדים הסמוך ולהנות
אנא אל תשאירו שיירים במקום.

תחנה רביעית -
בריכת אורחה (ג'וחדר)
נמצאת על ציר הנפט
המקום היה מחנה צבאי של צבא סוריה.
המעיין מוביל מים לבריכת קצינים ארוכה ועמוקה, סביב נטעו החברים ממושב רמת מגשימים עצי בוסתן.
במקום מונצח רזיאל נגר ז"ל .
כאן גדלים שיחי ערברבה, נענע משובלת (מתאימה לחליטת תה)  וצמחי מים נוספים.
במקום שולחן פיקניק ספסלי ישיבה למנוחה ושהיה קצרה או ארוכה.

תחנה חמישית - מעיין ידידיה
חזרנו ופנינו לכיוון מושב יונתן, לפני הכניסה למושב, משמאל ישנה מכלאת בקר עוברים דרכה בדרך די משובשת, בנסיעה לא קצרה, - אפשר גם ללכת ברגל.
הדרך מובילה ל"חאן בנוסל הגולן" חמוד, הכולל בריכה שולחנות פיקניק , ונמצא בערוץ נחל גמלא השופע מים.
טיילנו בסיס, קטפנו פירות הפטל הקדוש ואכלנו, ראינו בבריכת מים עומדים את "הירוקת"  שבה נמצאים צמחי עדשת המים הגיבנת ואולי צמחים נוספים
קיראו את ההקדשה לידידיה - מקום מלא השראה.

תחנה שישית ואחרונה לאותו יום - אניעם
היכנסו לישוב, סעו סביב הגדר עד שתגיעו לעצי תאנה סבוכים ומולם דלת פתוחה  בגדר.
מדלת זו יורדים ומגיעים לשתי בריכות יהפיות (כך שמענו) הנמצאות בנחל עיט.
הירידה תלולה וכך העליה. נמסר לנו כי אסור לרדת לשם כדי לא להפריע לעופות לקנן. בגולן זו המלצה!!!
מול הצל עני התאנה, נובע מעיין קטן. נכנסנו לסבך לפי קול השירה שנבע מהגיטרה של דניאל הנחמד וחבורתו.
הוא קיבל את פנינו בזמרת "ברוכים הבאים" !!!

סיימנו את היום  רעבים ומותשים במסעדת הבשרים "סוזנה" באניעם ובלינה במדרשת הגולן בחיספין.

למחרת כשפנינו לכיוון דרום ואנו ממהרים לביתינו במרכז הארץ
ביקרנו גם
במעיינות סלוקיה- ללא ציפיות ונמצאנו מתלהבים
מהמקום,
אתר נקי ומטופח ובאופן פלא לא ממוסחר, עם בריכות קטנות במסלול חצי ירח, מתאים לילדים, תרומת מי-עדן וללא דמי כניסה.
מתאים לילדים וגדולים, כשאין במקום קהל רב, ניתן למצוא פינות להתבודד ולפוש מהמולת  העולם. והמים : מי (גן) עדן.

לקינוח ירדנו לכוון
בריכת המשושים דרך הישוב חד נס.
על אף שהמקום די הומה, ויש להתאמץ כדי לרדת ולהגיע לבריכה המדהימה, יש מקום לכולם.
הבריכה שדפנותיה מנסרות משושות, נמצאת בערוץ נחל הזויתן.
האזור זה אלפי עצי אלון תמירים- חלקם שרדו את השריפה שהשתוללה באזור לפני מספר שנים .