הדפסה
צלף  קוצני

רבי אלעזר הקפר

הצצה אל עולמו של תנא גולני   28/05/2007

עודד פורת ממדרשת הגולן מוביל אותנו לטיול לנחל ג´ילבון, על אשדותיו ועתיקותיו:
התגלית הארכיאולוגית שנחשפה בכפר דבורה שבגולן הממה את החופרים: על המשקוף נחרת בכתב עברי עתיק "זה בית מדרשו שלרבי אלעזר הקפר".

מהו קפר ?!
סברות רבות לכך ורובן מביאות לכך כי עיסוקו היה ביין קפריסין העשוי מפירות הצלפים.
הוכחה נוסםת לכך היא אמרותיו הרבות של ר' אלעזר העוסקות בענייני יין:

בצד החיוב שמחייב ר' אליעזר הקפר את השתייה, מזהיר הוא בדרך של שעשועי גימטריא מפני הסכנה שבשכרות ומפני שתייה בזמן הלא נכון:
וכך שנה ר' אלעזר הקפר:
נכנס יין שהוא שבעים, ויצא סוד שהוא שבעים. לְכָך נצטוה כהן גדול שלא ישתה יין בשעת העבודה, שלא תִטלטל דעתו (תנחומא שמיני ה; מהד' בובר, עמ' 26).

וחזרה למסלול הטיול: 
סיורנו השבוע יהיה בנחל ג'ילבון שבמרכז הגולן, שעל גדותיו נמצאים שרידי כפר דבורה (יש שרצו לזהות את המקום עם עיר המקלט "גולן בבשן", אך זיהוי זה אין לו על מה שיסמוך).
כיצד נגיע? ניסע על כביש 91 העולה מצומת מחניים דרך גשר בנות יעקב לעבר רמת הגולן. ק"מ וחצי צפון מזרחית לצומת נשוט פונה דרך עפר לצפון מערב. הדרך משולטת ומסומנת בסימון שבילים אדום.
ניסע בזהירות על שביל העפר כ-2.5 ק"מ עד לשלט נוסף המכווין אותנו לתחילת המסלול. את הרכב המאסף נשלח להמשיך ישר על דרך המסומנת כחול אל החניון הנמצא בקצה המסלול.
נחנה את הרכב בסמוך לשרידי מבנים של בסיס צבאי סורי. נרד עם סימון השבילים אל נחל ג'ילבון, נחצה את הנחל, ונבחין בסימון שבילים שחור העולה מגדת הנחל לכיוון צפון.
עם הדרך נגיע לחצר בשרידי הכפר, ובה ספסל אבן המשחזר ככל הנראה את ספסל בית המדרש.
לידו נראה אבן מעוטרת בעוף דורס עם נחש בפיו.
ככל הנראה המעטר צייר את החוויאי, עוף דורס שניזון מנחשים, שקיבל את שמו מן הנחש (חוויא בארמית). עד היום ניתן לראות בשמי הגולן חוויאים משחרים לטרף.

לאחר שנעיין במסכת אבות בפרק ד' משניות כ"א-כ"ב, המובאות משמו של ר' אלעזר הקפר, נחזור על עקבינו אל הנחל, שם נמשיך עם הסימון האדום, נחלוף על פני מפל דבורה הנמוך, נחצה את הנחל בסמוך לבריכות מים יפהפיות בהן ניתן גם לרחוץ
(זהירות! ללא קפיצות ראש מיותרות שעלולות למצוא אבנים חבויות במעמקי הבריכה).
לאחר כשעה נגיע אל ראש מפל ג'ילבון , המפל השני בגובהו בגולן. 40 מ' גובהו.
ניתן לרדת אל בריכת המים שבתחתיתו, אך הדרך אל החניון עולה בסימון שבילים כחול הנמצא מעל לראש המפל, בעלייה בדרגת קושי בינונית נטפס כעשר דקות אל החניון אליו שלחנו את הרכב המאסף.
ניתן גם להמשיך בנחל עם סימון השבילים האדום ולסיים כעבור שעתיים בבריכת הקצינים המפורסמת הנמצאת ממש מעל עמק החולה. נקודת הסיום למסלול זה הינה בגשר הפקק, הנמצא צפונית לגשר בנות יעקב.

בסיום הטיול ניזכר דווקא באמרה אחרת של ר' אלעזר הקפר, המופיעה במסכת מגילה דף כ"ט: "עתידין בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל שייקבעו בארץ ישראל". כמה סמלי שדווקא בית מדרשו של תנא זה נחשף עת שבנו אל נחלת אבותינו ברמת הגולן שבארץ ישראל. 
 
כיצד נגיע?
ניסע על כביש 91 העולה מצומת מחניים דרך גשר בנות יעקב לעבר רמת הגולן. ק"מ וחצי צפון מזרחית לצומת נשוט פונה דרך עפר לצפון מערב. הדרך משולטת ומסומנת בסימון שבילים אדום. ניסע בזהירות על שביל העפר כ-2.5 ק"מ עד לשלט נוסף המכווין אותנו לתחילת המסלול. את הרכב המאסף נשלח להמשיך ישר על דרך המסומנת כחול אל החניון הנמצא בקצה המסלול. נחנה את הרכב בסמוך לשרידי מבנים של בסיס צבאי סורי. נרד עם סימון השבילים אל נחל ג'ילבון, נחצה את הנחל, ונבחין בסימון שבילים שחור העולה מגדת הנחל לכיוון צפון. עם הדרך נגיע לחצר בשרידי הכפר, ובה ספסל אבן המשחזר ככל הנראה את ספסל בית המדרש. לידו נראה אבן מעוטרת בעוף דורס עם נחש בפיו. ככל הנראה המעטר צייר את החוויאי, עוף דורס שניזון מנחשים, שקיבל את שמו מן הנחש (חוויא בארמית). עד היום ניתן לראות בשמי הגולן חוויאים משחרים לטרף. לאחר שנעיין במסכת אבות בפרק ד' משניות כ"א-כ"ב, המובאות משמו של ר' אלעזר הקפר, נחזור על עקבינו אל הנחל, שם נמשיך עם הסימון האדום, נחלוף על פני מפל דבורה הנמוך, נחצה את הנחל בסמוך לבריכות מים יפהפיות בהן ניתן גם לרחוץ (זהירות! ללא קפיצות ראש מיותרות שעלולות למצוא אבנים חבויות במעמקי הבריכה).

גינון חסכוני במים